Universell utforming og tilgjengelighet er i vinden som aldri før etter den nye forskriften om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger trådte i kraft i 1.juli. At dette området er blitt trendy er gledelig, men det er likevel mange som er usikre på hvordan de skal gripe fatt i dette i organisasjonen sin.

Å imøtekomme kravene på et nettsted som skal bygges fra starten av, eller å skrive om en liten og statisk nettside er én ting. Å implementere dette i organisasjoner med store, komplekse nettsider med rike applikasjoner er en langt mer krevende prosess. Er du i den sistnevnte kategorien gir jeg deg herved fire tips du kan ta med deg på veien.

1. Alle må med

For å lykkes med å gjøre det eksisterende nettstedet ditt universelt utformet er det svært viktig med et felles løft i hele organisasjonen. Beslutningstakere, designere, interaksjonsdesignere, utviklere og testere må alle ha en forståelse for hva universell utforming og tilgjengelighet innebærer, hvorfor det må gjøres og hvem dere gjør det for.

Noen må derfor sette seg grundig inn i de forskjellige aspektene ved temaet og misjonere i organisasjonen. Det kan også lønne seg å ha et kurs eller foredrag med eksperter på området. Det kan gi stor effekt å se hvordan noen med funksjonsnedsettelser bruker nettet.

2. Skap engasjement

Skap et engasjement rundt universell utforming. Jeg synes det er et meningsfullt og spennende område å jobbe med og jeg tror at en bevisstgjøring er nøkkelen. Jeg tror ikke det handler om at folk ikke ønsker å gjøre jobben.

Jeg har møtt utviklere som ikke engang vet at blinde bruker nettet eller at det er noen som av ulike årsaker ikke kan bruke mus. Da er det ikke rart at det ikke blir utviklet tilgjengelige løsninger. De har derimot blitt positive etterhvert som de har fått en forståelse av hva dette handler om.

3. Lag en plan

Det kan være vanskelig å få gjort alle tilpasninger på en gang. Lag for eksempel en prioritert liste over de viktigste funksjonene, de som er mest brukt eller de som er enklest å fikse. Jobb dere gjennom oppgavene.

Noen ganger vil det være vanskelig å endre den eksisterende koden og det kan være tidkrevende å skrive den om. Selv om man bør tilstrebe å skrive mest mulig semantisk kode finnes det muligheter for forbedringer uten å måtte skrive om alt. WAI ARIA-standarden kan være et hjelpemiddel for dette.

4. Kom i gang og ha ambisjoner

Selv om nye løsninger skal være universelt utformet innen 1. juli 2014 og eksisterende nettsider innen 1. januar 2021, handler dette om mye mer enn å følge loven. Det handler om å bidra til en enklere hverdag for mennesker som kan ha problemer med å gjøre daglige gjøremål. Ingen ville vel funnet på å starte en butikk, et postkontor eller en bank i 5. etg uten heis?

Start derfor nå og ha større ambisjoner enn bare det å følge loven. Gjør nettstedet ditt enklest mulig å bruke for de fleste både når det gjelder navigering, innhold og applikasjoner.

Gevinsten

Når du har kommet i gang vil dette gi en rekke gevinster:

  • Det viktigste er at du hjelper andre til en enklere hverdag
  • Nettstedet vil bli bedre å bruke for alle
  • Koden blir bedre
  • Forhåpentligvis får du flere nye kunder fremfor å miste kunder
  • Et godt omdømme

På toppen av det hele vil du få en organisasjon der universell utforming er en del av tankegangen. På den måten vil det koste lite ekstra når det skal gjøres endringer eller utvikles nye løsninger i fremtiden.

Forfatter

Forfatterinformasjon
Lisbeth Hjertholm
Lisbeth Hjertholm er seniorkonsulent og frontendutvikler i Miles. Hun har jobbet med tilgjengelighet i flere prosjekter. Innlegget er tidligere publisert på fagbloggen til Miles.

Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut for å sende skjemaet.