Prøv å forstill deg en dag, eller en uke, eller en måned uten tilgang på nett. Jeg føler meg helt «lost» bare ved å tenke på det. Å bli utestengt fra nettet er på mange måter som å bli stengt ute fra selve samfunnet. Brukertester viser at flere store norske nettsteder ikke tilrettelegger for blinde brukere.

Hvem er egentlig disse blinde brukerne? Denne gruppen har ofte blitt kategorisert som nettopp det - en gruppe. De færreste har kjennskap til menneskene bak kategorien. Anita har gjennom sitt bidrag gitt et ansikt til en blind bruker. Og det gjør noe med folk. 

Brukertest med blind bruker

I oktober ble tilgjengelighetsdagen 2013 gjennomført, og et av de store høydepunktene på programmet var brukertest av nettløsninger med Anita. Anita er blind, og stilte opp for at folk som jobber med digitale løsninger skal få innsikt i hvilke utfordringer hun som blind bruker møter på norske nettsteder.

I forbindelse med dette fikk jeg muligheten til å bli litt kjent med personen bak «en blind bruker». Dette møtet har satt spor, og har ført til at jeg tilnærmer meg mitt arbeid som interaksjonsdesigner på en annen måte enn jeg gjorde tidligere. Dette til tross for at jeg har hatt stort fokus på universell utforming av nettsteder i mange år.

Utfordringen

En av mine største oppdagelser er at du som fagperson fint kan klare å imøtekomme krav og anbefalinger fra WCAG og Kvalitet på nett. Den store utfordringen dreier seg om å levere god brukskvalitet for alle, dette krever innsikt og kunnskap. Det holder ikke å jobbe seg gjennom en sjekkliste. Du må vite hvordan en blind bruker benytter seg av web, før du klarer å lage en god opplevelse.

Holdningsendring

Gjennom mitt arbeid med webløsninger har jeg møtt på mange fordommer og mye uvitenhet. Både hos kunder, kolleger og samarbeidspartnere. Men det skal påpekes at det har vært en positiv holdningsendring de siste årene. Sannsynligvis i takt med stadig mer kunnskap, fokus og innsikt. 

Anita gir brukerne et ansikt

Så hvem er egentlig disse blinde brukerne? Denne gruppen har ofte blitt kategorisert som nettopp det - en gruppe. De færreste har kjennskap til menneskene bak kategorien. Anita har gjennom sitt bidrag gitt et ansikt til en blind bruker. Og det gjør noe med folk. 

Tilhørerne på tilgjengelighetsdagen fikk møte en ung og ressurssterk karrierekvinne og familiemor. Og en aktiv bruker av sosiale medier. Og en aktiv bruker av nettsteder - som informasjonsressurs, inspirasjonskilde, møteplass og oppslagsverk. Og en aktiv bruker av iPhone og Mac. En spennende jente med et bruksmønster som de fleste av oss kjenner oss godt igjen i. 

Resultat av brukertest

Brukertesten viste at flere av de største norske nettstedene ikke bruker spesielt mye ressurser for å tilrettelegge for Anita. Eller for andre med synshemminger. Eller for folk med ulike andre utfordringer.
Å bli utestengt fra nettet er på mange måter som å bli stengt ute fra selve samfunnet. Prøv å forstill deg en dag, eller en uke, eller en måned uten tilgang på nett. Jeg føler meg helt «lost» bare ved å tenke på det.
Men vi møter ikke en sint og bitter Anita. Ikke i det hele tatt, Anita er derimot veldig positiv. Hun har flest gode opplevelser knyttet til nettbruk. Hun kan ikke få gitt iPhone med sin funksjon for «voice over» nok skryt. Og hun stiller velvillig opp på vårt arrangement for å sikre at de siste etternølerne får med seg det som skal til for å gå den siste mila. Slik at alle kan benytte Internett.

Se brukertesten av tre norske nettsteder

Sammen har vi brukertestet tre norske nettsteder: vg.no, yr.no og norwegian.no.
Se filmen og få innsikt i hva som er problematisk og hva som fungerer godt.

Brukertest: Slik opplever en blind nettsiden din - fra Tilgjengelighetsdagen 2013

PS: Selvfølgelig er filmen tekstet slik at også mennesker med hørselsutfordringer skal få med seg samtalen.
Om andre har erfaringer, synspunkter, protester eller andre refleksjoner, så kommenter gjerne.

Forfatter

Forfatterinformasjon
Cecilie Tveter
Cecilie Tveter er interaksjonsdesigner og digital rådgiver i selskapet NorthernBeat. Innlegget er også publisert på Kampanje.com.

Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut for å sende skjemaet.