I Aftenposten lørdag 5. april kunne vi lese at universell utforming vil gjøre anskaffelser av nye nettsider dyrere. Universell utforming har alt fordyret mange digitalprosjekter, fordi det er noe man ikke har prioritert å sjekke før i slutten av prosjektet.

I artikkelen fra Aftenposten uttaler Standard Norge at de nye kravene gir landets virksomheter en viss merkostnad. Christopher Condrup i Digifix anslår at man kan legge på omtrent 30–50 prosent dersom man skal ha sidene universelt utformet. Arild Nybø i Mediebruket sier at prisen for nye nettsider blir 25–30 prosent dyrere.

Universell utforming er ikke lovpålagte skrivebordskrav som man ønsker å få huket av ved leveranse. Det handler om reelle brukerbehov som vi som jobber med digitale flater må ha et bevisst forhold til og tilrettelegge for. Ved å tenke universell utforming helt i starten av prosjektet, som en selvfølgelig del av kravspesifikasjonen og med en leverandør som har kunnskap og erfaring, vil kostnadene ikke være større enn ellers.

WCAG-kriteriene kan virke overveldende og mangfoldige. Det er umulig for en person å ta tak i alt. Dermed har det tradisjonelt skjedd en ansvarspulverisering på dette området.

Derfor har Bouvet i prosjekter jobbet med en metode der alle deltakerne, fra prosjektleder til programmerere og tekstforfattere får en introduksjon til universell utforming og om hvorfor det er viktig før prosjektet startet. Her blir ansvar for de ulike kriteriene fordelt. Når prosjektdeltakerne får «sitt» navn på de relevante kriteriene blir det noe en ikke kan skyve foran seg eller velge å overse.

Bouvets interaksjonsdesigner Maren Volsdal Skirbekk delte sine erfaringer med å jobbe med universell utforming fra start i et prosjekt på Yggdrasil.

«Det trenger ikke være slik at universell utforming begrenser oss på en negativ måte, men vi som IT- og kommunikasjonsfolk må endre holdningen til universell utforming. Vi må endre fokus fra å tenke på det er noe vi gjør utelukket for funksjonshemmede og som en sjekkliste. Vi må snu tankene våre til å tenke på kravene for universell utforming som generelle og selvfølgelige brukerbehov og jobbe med dem fra første sekund.»

 

Maren Volsdal Skirbekk, Bouvet

 

Det handler ikke bare om å tilrettelegge for funksjonshemmede. Det handler om å gjøre bruksopplevelsen bedre for alle. Du bedrer bruksopplevelsen for de som bare har tid til å lese om produktene dine på bussen på en liten skjerm, de som vegrer seg for å lese lange tunge tekster eller er stresset og har mye annet å tenke på, de manøvrerer seg rundt på nettsiden din samtidig som de sitter i telefonen. Du bedrer også synligheten din i søkemotorene.

Universell utforming – enklere for alle, og du vil mest sannsynlig tjene på det.

Innlegget er tidligere publisert på Bouvets blogg "Utbrudd" 07. april 2014.

Forfatter

Forfatterinformasjon
Henriette Høyer
Henriette Høyer er strategisk rådgiver i Kundeopplevelse i Bouvet.

Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut for å sende skjemaet.