CAPTCHA

CAPTCHA er en metode for å skille mennesker fra roboter i forbindelse med utfylling av skjema. Formålet er å unngå falske henvendelser og spam, men metoden legger ansvaret for denne filtreringen hos brukerne når det bør og kan ligge hos nettstedseier.

Introduksjon

Opprinnelig var CAPTCHA en visuell gjenkjennelse av sterkt forvrengte bokstaver. Graden av forvrenging gjør ofte bokstavene helt ugjenkjennelige, særlig på små mobilskjermer og for brukere med lesevansker. Uvante brukere og brukere med nedsatte kognitive evner skjønner ikke nødvendigvis hva de skal gjøre. I tillegg stenger visuell CAPTCHA ute alle blinde brukere. 

Visuell CAPTCHA er vanskelig å lese.
 
 

Senere har det kommet alternativer med blant annet lyd og logikk, men hovedproblemet er der fremdeles – ansvaret plasseres hos brukeren, i stedet for hos nettstedseier der det hører hjemme, og mange brukere strever eller blir utestengt. 

Lyd-CAPTCHA er vanskelig eller umulig for døvblinde.
 
 

Løsninger som møter kravene i forskriften

Du kan benytte CAPTCHA uten å bryte med WCAG, men det krever at du gir alternativ som fungerer uavhengig av funksjonsevne. Den som ofte er enklest å implementere, og dessuten antagelig minst problematisk for brukeren, er en enkel logisk CAPTCHA. Eksempel:

Skriv inn svaret på spørsmålet med tall: fem pluss 7
Svaret er da 12.

Anbefalinger utover forskriften

Ettersom mange brukere strever med alle former for CAPTCHA, anbefaler vi at du finner andre metoder for å filtrere henvendelser. Dersom du har behov for å hindre roboter fra å sende inn skjemaet ditt, velg metoder som ikke involverer brukeren.

En vanlig løsning er at skjemaet inneholder skjulte felt som ingen mennesker registrerer, og dermed heller ikke fyller ut, mens roboter oppfatter dem og tror de skal fylles ut. Dette innebærer også at feltet ikke bare er visuelt skjult, men også konstruert slik at hjelpemiddel ikke legger merke til det. Det finnes også mer avanserte metoder som filtrerer innlegg ut fra tidsbruk og andre faktorer.

Kodeeksempel for enkel teknikk:

HTML:
<input type=“text“ id=“date“ title=“date“ class=“skjult“ aria-hidden=“true“>
CSS:
.skjult {
position: absolute;
left: -2000px:

Publisert: 30. jun 2015, Sist endret: 28. mar 2017

Deldette

Fant du det du lette etter?

Stjerne(*) er obligatoriske felter som du må fylle ut for å sende skjemaet. 

MERK: Du får ikke svar på denne meldingen. Har du spørsmål du ønsker svar på send oss en e-post til uu@difi.no.

Fant du det du lette etter?
*